Berlin a găzduit în martie târgul internațional de turism, la care am mers pentru a vedea care sunt noutățile în domeniu. Internationale Tourismus Börse (ITB) este cel mai important târg de turism din lume și reunește la fiecare ediție cele mai importante nume în domeniu, de la booking.com la Qatar Airways sau Emirates. Mai jos împărtășesc cu voi câteva impresii, lucruri care m-au uimit sau noi invenții tehnologice.
- Târgul de turism de la Berlin are loc într-un centru expozițional imens, ceva de genul Romexpo la puterea a zecea. Ca să te descurci printre atâtea pavilioane ai nevoie de hartă, apoi organizatorii pun la dispoziție minivanuri care fac legătura între diferitele secțiuni ale târgului.
- Târgul de la Berlin are o multitudine de secțiuni, nu se limitează doar la agenții de turism sau hoteluri, cum se întâmplă adesea la târgul de la București. Există secțiuni legate de tehnologie, aplicații, marketing, studii (existau facultăți care făceau prezentări pentru viitori studenți), wellness, dezvoltare durabilă sau CSR.
- La Târgul de turism de la Berlin e câte ceva pentru toți. Am văzut agenții specializate pe turism wellness, pe turism medical, turism economic, de lux, responsabil, vegan, de aventură, pentru tineri, pentru LGTB. Un mare bufet suedez (german, în cazul de față), de unde nimeni nu pleacă nemulțumit.
- Organizarea a fost impecabilă la Berlin. Târgul pune la dispoziție o aplicație care te ajută să te orientezi, transport din diferite puncte ale orașului, garderobă, restaurante în interiorul spațiului expozițional, posibilitatea de a imprima pe loc voucherul de intrare și, cel mai important, nu există cozi. Există atât de mult personal la târg, încât orice coadă de câteva persoane dispare imediat.
- Companiile din turism vin la Berlin extrem de bine pregătite. Aproape toți aveau o grămadă de obiecte promoționale, de la căni, flyere, broșuri, pungi, pixuri la trollere. Toate branduite, în așa fel să îi ia ochii și să îți aducă aminte de ei.
- Cel mai mult m-au impresionat la târg companiile de turism din Orient. Luxul era la el acasă în spațiul destinat companiilor de tipul Qatar, Emirates sau Turkish Airlines. Magnitudinea invetiției lor se vedea mai ales când intram în spațiul european, cu țări de tipul Bulgaria, Polonia, România, care clar nu au investit mult în pregătire.
- Emirates au venit cu întreg avionul, practic. Au adus la târg cabina de la clasa business cu tot cu baia aferentă, câteva rânduri cu scaunele din categoria economy din avion, un întreg bar și, bineînțeles, faimoasele lor însoțitoare de zbor cu nelipsitul ruj roșu. Șoc și groază: nicio româncă printre el.
- Etihad au venit și eu cu avionul, dar probabil s-au gândit să fie mai tari decât Emirates, așa că e au venit și cu camionul. La propriu. Dovada mai jos.
- Senzația târgului de la Berlin au fost ochelarii virtual reality. Mi-am pus ochelarii, care arată mai degrabă ca o cutie, și dintr-o dată m-am aflat în interiorul avionului TAP Portugal. Ochelarii îți proiectează imaginea în funcție de mișcările tale: dacă te întorci spre stânga, îți arată ce se întâmplă în partea stângă. Dacă te uiți insistent într-un punct, îți deschide alt spațiu sau apropie imaginea respectivă.
- Cel mai simpatic participant de la târgul de la Berlin a fost Pepper. Pepper este viitorul recepționist, un robot humanoid care vorbește și îți răspunde la întrebări. “Părinții” lui Pepper spun că este primul robot humanoid din lume capabil să recunoască emoțiile oamenilor și să reacționeze în concordanță cu ele. Pepper a fost deja adoptat de japonezi în casele lor: interacionează cu ei, le răspunde la întrebări, învață obiceiurile și emoțiile familiei. Astfel, Pepper evoluează odată cu familia, adaptându-se la orice emoție și cel mai important, arătându-și emoțiile prin ochi, ecranul tabletei atașate și tonul vocii. În plus, e simpatic foc. Vedeți singuri mai jos.